پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261587
ردپاي بيماري سالک در برخي استان‌ها/ خطر شيوع سالک را جدي بگيريد
تاریخ انتشار : 1401/08/04 11:50:47
نمایش : 711
در حال حاضر بيماري سالک به صورت بومي در ۲۰ استان کشور وجود دارد و در ۶ ماه اول سال جاري ۳ هزار و ۷۲۳ مورد ابتلاء به سالک در کشور شناسايي شده است که يکي از راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري، رعايت بهداشت محيط، بهسازي محيط و خود مراقبتي است.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل ا خبرنگار اجتماعي  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سالک يک بيماري انگلي است که در ايران، سالانه بين ۱۵ تا ۲۵ هزار مورد از اين بيماري ثبت مي‌شود. در۲۰ استان کشور از جمله خراسان، کرمان و اصفهان وجود اين بيماري گزارش شده است. سازمان پزشکان بدون مرز، بيماري سالک را يکي از خطرناک‌ترين بيماري‌هاي گرمسيري مي‌داند که فراموش شده است.

بيماري سالک يک بيماري تک‌ياخته‌اي است که تظاهرات باليني بسيار گسترده‌اي دارد و چگونگي بروز اين تظاهرات باليني به نوع گونه‌اي که ناقل بيماري بوده است به واکنش سيستم ايمني بدن بستگي دارد. اين بيماري مي‌تواند بر اثر گزيده شدن توسط يکي از انواع پشه‌هاي خاکي، ايجاد شود.

مهم‌ترين علت شيوع سالک در کشور، مربوط به تغييرات اقليمي است؛ اما مهاجرت بي‌رويه از روستاها به شهرها به ويژه حاشيه شهرها در اين زمينه بي‌تاثير نبوده است. زادوولد سگ‌هاي ولگرد و کنترل آن‌ها نيز بسيار مشکل است.  همچنين عواملي مانند جنس خاک، حضور موش و پشه و ساخت و سازهاي مسکوني و غيرمسکوني که به سمت مناطق آلوده به سالک پيش رفته است، شرايط را براي شيوع اين بيماري فراهم مي‌کند.
 شناسايي ۱۶ هزار و ۳۰۷ مورد سالک در کشور طي سال گذشته

در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۷ مورد ابتلاء به سالک در کشور شناسايي شده است که استان‌هاي اصفهان، فارس، خوزستان، سمنان، خراسان رضوي و گلستان بيشترين موارد ابتلاء به اين بيماري را داشتند.

بيماري سالک در ۲۰ استان کشور بومي است و کانون‌هاي محلي از سالک وجود دارد. در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۴ هزار و ۱۷۱ بيمار مبتلا به سالک در کشور شناسايي شدند که نسبت به سال ۱۳۸۷ که برنامه جديد کنترل و مراقبت اين بيماري تدوين و اجرا شد، شاهد کاهش موارد مبتلا هستيم.
شناسايي سالک در ۲۰ استان

بهزاد اميري رئيس اداره بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت در گفتگويي اظهار داشت: در حال حاضر بيماري سالک به صورت بومي در ۲۰ استان کشور وجود دارد که با توجه به اينکه مواردي از بيماري در ورامين نيز مشاهده شده است قاعدتا استان تهران هم به عنوان يکي از استان‌هاي انتقال بومي بيماري شناخته مي‌شود.

 وي با بيان اينکه انتقال محلي بيماري به منزله شيوع و درگير بودن استان‌ها با بيماري سالک نيست، افزود: طي ۱۰ سال گذشته شاهد کاهش روند ابتلاء به اين بيماري در کشور بوده‌ايم اما همچنان سالک به عنوان يکي از معضلات سلامت در جامعه شناخته مي‌شود.

اميري بااشاره به اينکه ميزان شيوع بيماري سالک دراستان اصفهان بالاست، گفت: در مورد روند افزايشي يا کاهشي سالک در سال جاري فعلا نمي‌توان اظهار نظر کرد زيرا با توجه به اينکه عامل انتقال اين بيماري از طريق پشه خاکي است که از اواخر خرداد شاهد بروز آن هستيم اما زخم‌هاي اين بيماري چند ماه طول مي‌کشد که نمايان شود بر همين اساس بايد تا پايان سال منتظر ماند تا وضعيت افزايشي يا کاهشي بيماري در کشور مشخص شود.
شناسايي 3 هزار و ۷۲۳ مورد سالک طي ۶ ماه اول سال جاري

رئيس اداره بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت با بيان اينکه در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۷ مورد ابتلاء به سالک در کشور شناسايي شده بود، افزود: در ۶ ماه اول سال جاري ۳ هزار و ۷۲۳ مورد ابتلاء به سالک در کشور شناسايي شده است.

وي در ادامه با بيان اينکه خدمات تشخيصي و درماني اين بيماري به صورت رايگان در مراکز بهداشتي و درماني انجام مي‌شود، گفت: ابتدا براي تشخيص بيماري از زخم ايجاد شده در بدن فرد که پس از گذشت ۱۰ روز بهبود نيافته است، نمونه‌گيري و تشخيص داده مي‌شود که عامل زخم چيست.

رئيس گروه مديريت بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت ادامه داد: در صورت تشخيص سالک، سه روش درماني پيش روي پزشک وجود دارد. در روش اول اگر زخم کوچک و موضعي باشد با يک دستگاه، موضع مدنظر را با نيتروژن مايع سرد مي‌کنند که انگل از بين رود. در روش دوم که ترموتراپي نام دارد، به موضع زخم دما مي‌دهند. روش سوم و استانداردي که در مراکز بهداشتي و درماني انجام مي‌شود، استفاده از داروي گلوکانتيم به صورت آمپول است که در محل زخم تزريق مي‌شود.
پيشگيري و کنترل بيماري سالک

به گزارش دانا، ازآنجاکه سالک از طريق نيش پشه خاکي منتقل مي‌شود؛ يکي از مهم‌ترين راه‌هاي پيشگيري، مبارزه با پشه و جلوگيري از ورود آن به محل زندگي است و در اين راستا مي‌توان اقداماتي نظير محافظت بدن در برابر نيش زدن پشه خاکي، پوشاندن قسمت‌هاي باز بدن، نصب توري فلزي با منافذ ريز به در و پنجره‌ها و خوابيدن در پشه‌بند، محافظت از زخم سالک و پوشاندن آن با گاز استريل، مبارزه با جوندگان و سگ‌هاي ولگرد اشاره کرد.

از ديگر راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري، رعايت بهداشت محيط و بهسازي محيط است. در اين راستا مي‌توان به اقداماتي نظير رعايت بهداشت محيط با گردآوري و دفع بهداشتي و مستمر زباله با استفاده از سطل دردار و گردآوري فضولات حيواني و جلوگيري از انباشته شدن آن‌ها در محيط منزل يا نزديک محل زندگي در روستا، بهسازي محيط با ترميم شکاف‌ها و حفره‌هاي موجود در ديوارها و ساير قسمت‌هاي مناطق مسکوني انسان و دام و دوري از محل زندگي پشه خاکي و مناطق آلوده به سالک، به ويژه هنگام غروب و اوايل شب اشاره کرد
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html